Prąd - zmiana sprzedawcy

Od 1 lipca 2007 roku każdy z nas uzyskał prawo do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Nie było to jednak takie proste. Już wkrótce energia elektryczna będzie sprzedawana w drodze otwartego przetargu, a użytkownik szybciej i łatwiej będzie mógł zmienić sprzedawcę energii elektrycznej.


energia elektrycznaRozwiązanie to znalazło się w rządowym projekcie prawa energetycznego.

Nie musimy już kupować prądu od lokalnego zakładu energetycznego, ale do tej pory zmiana sprzedawcy energii trwała 2-3 miesiące, niekiedy nawet dłużej. Przedsiębiorstwa energetyczne dysponowały różniącymi się warunkami wypowiedzenia umowy, czasem z premedytacją wydłużano procedury, aby zniechęcić użytkownika do zmiany operatora.   

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej może trwać teraz nie dłużej niż 30 dni, a konsument nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów. Cała procedura zmiany sprzedawcy ma też zostać ujednolicona ustawowo. Ponadto wprowadzony zostanie obowiązek publikacji ofert sprzedaży prądu. Dzięki nowelizacji przepisów ma się poprawić bezpieczeństwo dostaw energii oraz poziom konkurencji na rynku energetycznym. Sprzedawców energii można wybierać z terenu całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Możliwość zmiany sprzedawcy energii elektrycznej dotyczy zarówno osoby prywatnej, jak i podmiotu gospodarczego.

Jak to jest możliwe?
Działalność każdego zakładu energetycznego została rozdzielona na część handlową (zakład, który sprzedaje prąd) i dystrybucyjną (firma, która rozsyła prąd). Każdy klient kupuje więc energię elektryczną i usługę jej dostarczenia z dwóch różnych źródeł. O ile istnieje swoboda wyboru sprzedawcy energii, o tyle usługę jej dostarczania trzeba kupować od firmy, do której nasz dom jest podłączony (to dotychczasowy zakład elektroenergetyczny - lokalny dystrybutor).
Za ewentualne awarie w sieci, wymianę licznika czy przyłączenia do sieci odpowiada lokalna spółka dystrybucyjna.

Czym możemy się kierować przy zmianie sprzedawcy prądu?

  • Niższą ceną energii.
  • Ofertą ceny gwarantowanej na czas zawarty w umowie.
  • Jakością usług, np. możliwością kontaktu z firmą i załatwieniem wielu spraw przez telefon czy Internet, bez wychodzenia z domu.
  • Ofertą proekologiczną – większym udziałem energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Oceń artykuł
5,00 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Ewa Kulesza

Źródło: Vattenfall

Zdjęcia: BuildDesk

Polecamy Ci również

Zobacz także