Ogrzewanie mieszkania - jak rozliczane są koszty za ciepło

Przeglądając rachunki, z pewnością niejeden z mieszkańców Warszawy zastanawia się, jak rozliczane są koszty za ciepło. W jaki sposób i kto ustala ceny za ogrzewanie, wystawia faktury oraz czy możemy złożyć reklamację.

Na koszt ogrzewania budynku zasilanego z warszawskiego systemu ciepłowniczego wpływają podstawowe czynniki, takie jak: koszt wyprodukowania ciepła ustalany przez producenta oraz opłaty za dostawy ciepła pobierane przez dystrybutora. Producentem warszawskiego ciepła sieciowego jest Vattenfall Heat Poland (VHP), a dostawcą Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (SPEC). Obie instytucje podlegają kontroli państwowego regulatora, którym jest Urząd Regulacji Energetyki. Weryfikuje on każdą planowaną zmianę cen i zatwierdza je na dany okres w formie taryfy. Administracja od SPEC kupuje ciepło potrzebne do ogrzania naszych mieszkań i przygotowania ciepłej wody użytkowej, a dostawca z kolei rozlicza się z VHP.

Jak administracja zamawia ciepło?
Na podstawie określonych parametrów i norm, specjaliści obliczają zapotrzebowanie warszawiaków na ciepło i ciepłą wodę. Następnie, w oparciu o te wyliczenia, administracja zamawia określoną ilość ciepła. SPEC podlicza zamówienia od wszystkich administracji i według tego wskaźnika zamawia ciepło w elektrociepłowni. Dzięki takiemu systemowi producent może się przygotować, by sprostać zamówieniom.

Opłaty za ciepło i ciepłą wodę użytkową
System opłat za ciepło dla mieszkańców znacznie różni się od systemu opłat obowiązujących administratora albo właściciela budynku (spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa). Ostateczni odbiorcy ciepła (mieszkańcy) rozliczają się z administracją, która otrzymuje fakturę od dostawcy
za ogrzanie całego budynku. - Zazwyczaj administrator rozlicza się z mieszkańcami zgodnie z wewnętrznym regulaminem, na podstawie wskazań urządzeń mierzących zużycie ciepła w mieszkaniach. Regulamin (statut) powinien być znany i udostępniony wszystkim mieszkańcom. Pamiętajmy, że płacimy nie tylko za ciepło, które ogrzewa nasze mieszkania, ale i za ogrzanie
tzw. części wspólnych, jak np.: klatek schodowych czy suszarni – mówi Anna Ryszczak, ekspert Warszawskiego Ciepła.
Zarządcy budynków co miesiąc otrzymują od dostawcy ciepła i ciepłej wody użytkowej fakturę z rozliczeniem zużytego ciepła. Wskazania zainstalowanego w węźle cieplnym ciepłomierza pozwalają na uzyskanie prawidłowej podstawy do rozliczeń między spółdzielnią mieszkaniową a dostawcą energii cieplnej. Faktura obejmuje koszt ciepła wykorzystanego na potrzeby centralnego ogrzewania (c.o.) i podgrzania ciepłej wody użytkowej (c.w.u.), jeżeli jest ona ogrzewana przez miejską sieć ciepłowniczą. - Na fakturze, którą otrzymuje administracja, są wyszczególnione pozycje: uwzględniające opłatę stałą za moc zamówioną (c.o. i c.w.u.) oraz opłatę zmienną za ciepło faktycznie zużyte w danym miesiącu (według wskazań licznika). Ponadto, faktura zawiera opłatę stałą za przesył odpowiadający zamówionej mocy i opłatę zmienną za przesył wynikający z ilości zużytego ciepła. Wysokość jednostkowych cen i opłat, o których mowa powyżej, jest liczona według taryfy zatwierdzonej przez Urząd Regulacji Energetyki – zapoznać się z nimi można na stronach dostawcy ciepła – wyjaśnia Anna Ryszczak, ekspert Warszawskiego Ciepła.
Opłaty za usługi przesyłowe pobiera SPEC, a opłaty za wytworzenie ciepła są zwracane do producenta (VHP).

Podzielniki ciepła
Niektóre administracje korzystają z podzielników kosztów ogrzewania, które są zainstalowane u wszystkich użytkowników ciepła w danym budynku. Wskazania podzielników kosztów ogrzewania wraz z systemem rozliczeń służą jedynie do podziału kosztu energii cieplnej, zużytej przez cały blok, na poszczególne mieszkania. Jednak należy pamiętać, że podzielniki nie są licznikami.

Jak obniżyć rachunki za ciepło?
Mieszkańcy mają wpływ na wysokość swoich rachunków, ponieważ opłaty są uzależnione od ilości zużytego przez nich ciepła. Istotne jest racjonalne gospodarowanie ciepłem w mieszkaniach, czyli: ustawienie odpowiedniej temperatury, używanie zaworów termostatycznych przy grzejnikach i nie zasłanianie kaloryferów np. meblami. Ponadto, warto zwrócić uwagę na termomodernizację budynku, czyli ocieplenie ścian, wymianę okien i grzejników. Działania te pozwalają na zaoszczędzenie nawet do 20% całkowitego zapotrzebowania budynku na ciepło, a odpowiada za nie administracja – wyjaśnia Marta Gorczyca, ekspert Warszawskiego Ciepła.

Oceń artykuł
4,33 / 6 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz

Opracowanie: Marta Balcerowska

Źródło: Warszawskie Ciepło

Polecamy Ci również

Zobacz także