Montaż napędu do bramy wjazdowej

Ewa Kulesza
Dobrze eksploatowana i regularnie konserwowana brama wjazdowa będzie nam służyła wiele lat. Podstawowym warunkiem jest jednak prawidłowy montaż zarówno samej bramy, jak i odpowiednio dobranego napędu.

Model napędu należy dobrać do rodzaju bramy oraz do jej ciężaru i częstotliwości pracy. Niektórzy dobierają napędy z siłownikami „na styk", czyli tak, że napęd nie ma żadnej rezerwy mocy. Pamiętajmy, że napęd, pracując z maksymalną mocą, zużywa się dużo szybciej. Poza tym brakuje rezerwy siły przesuwu, która jest konieczna, gdy z upływem czasu zwiększeniu ulegają opory ruchu urządzenia. Jeśli brama w wyniku błędów montażowych chodzi za ciężko, także napęd ulegnie uszkodzeniu. Zależność ta działa też w drugą stronę – złe zamontowanie napędu może utrudnić działanie bramy.

Przygotowanie do montażu
Na początek powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z opisem oraz specyfikacją techniczną produktu, a także instrukcją montażu napędu – komplet tych informacji potwierdza często jakość i oryginalność produktu. Istnieje również możliwość, że znajdziemy je na stronach internetowych poszczególnych producentów. Przed przystąpieniem do instalacji systemu zautomatyzowanego, należy przeprowadzić wstępne kontrole oraz sprawdzić, czy istniejące warunki są zgodne z wymaganiami wymienionymi w instrukcji.

Podstawa
Zaczynamy od instalacji płyty podstawy. Następnie przygotowujemy cokół i po sprawdzeniu, czy wyprowadziliśmy wszystkie potrzebne kable elektryczne, zalewamy go betonem. Zanim zastygnie, nakładamy na niego płytę podstawy z przykręconymi kotwami. Odległość pomiędzy bramą a „podstawą" powinna być zgodna z wymiarami podanymi w instrukcji. Jeśli wszystko się zgadza, należy skontrolować za pomocą poziomicy, czy płyta jest prawidłowo wypoziomowana, i poczekać aż beton dojrzeje. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nawet jeśli okaże się, że wolimy wybrać inny napęd niż ten, pod który przygotowana była wcześniej podstawa, możemy, zmieniając kilka punktów, zainstalować ten nowy.

Montaż napędu do bramy wjazdowej
Montaż napędu do bramy wjazdowej

Instalacja mechaniczna
Kolejnym etapem jest mocowanie siłownika. Należy poprowadzić przewody elektryczne do podłączenia akcesoriów oraz zasilania. Przykładowo w napędzie C720 Faac przewody powinny wystawać z otworu w płycie podstawy przynajmniej 30 cm. Następnie ustawiamy siłownik na płycie podstawy. Podczas tej operacji należy poprowadzić przewody przez właściwe otwory w korpusie napędu. Kolejno podłączamy zasilanie, lampę sygnalizacyjną, przekaźnik fotokomórki nadajnika, wejścia i radioodbiornik. Na odpowiedniej wysokości mocujemy listwę zębatą. Sprawdzamy też „zgodność” pomiędzy listwą a kołem zębatym. Następnie musimy zamont

Montaż napędu do bramy wjazdowej

ować wyłączniki krańcowe i ustalić poprawną ich pozycję. Po zainstalowaniu listwy zębatej musimy sprawdzić, czy brama porusza się płynnie i bez oporów. Etap montażu listwy jest bardzo ważny. Możemy wybrać listwę zębatą stalową lub wykonaną z tworzywa sztucznego. Rodzaj listwy powinien być kompatybilny z materiałem, z którego zrobione jest koło zębate napędu. Jeżeli zamontujemy ją nieprawidłowo bądź też źle wybierzemy jej rodzaj, bardzo łatwo może ona ulec uszkodzeniu lub uszkodzić koło zębate.

Prace końcowe
Należy pamiętać, że przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac przy panelu sterowania: wykonywaniem podłączeń, programowaniem czy pracami konserwacyjnymi, trzeba wyłączyć zasilanie. Jednocześnie bardzo ważne jest przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeństwa. Po zakończeniu instalacji siłownika ostrożnie przeprowadzamy kontrolę działania wszystkich podłączonych akcesoriów oraz urządzeń bezpieczeństwa. Na górną część obudowy przyklejamy naklejkę ostrzegawczą. Nie zapominajmy, że sprawność działania systemu należy kontrolować przynajmniej raz na sześć miesięcy. W razie pojawienia się jakichkolwiek problemów, należy kontaktować się z serwisem producenta.

Wygoda użytkowania bramy wjazdowej
W większości nowoczesnych napędów do bram centrala sterująca ma wbudowany enkoder (kontroluje położenie bramy, zapewnia powtarzalność zamykania i otwierania) oraz elektroniczny system antyzgnieceniowy, odwracający ruch skrzydła w przypadku wykrycia przeszkody. Nowoczesnym rozwiązaniem jest też przekładnia cykloidalna, która zwiększa wydajność mechaniczną systemu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na e-instalacje.pl e-instalacje.pl