Doprowadzenie gazu do domu

Coraz więcej osób jest zdania, że doprowadzenie gazu do domu to dobra inwestycja. Takie rozwiązanie ma sporo zalet. Nie chodzi tylko o to, że gaz jest paliwem uniwersalnym i tanim. Nie bez znaczenia jest fakt, że sprawa jest dość prosta od strony formalno-prawnej.

Przygotujmy się!
O doprowadzenie gazu do budynku (niezależnie od tego, czy jest to budynek stary czy dopiero powstający) należy zwrócić się do właściwego dostawcy gazu. Najczęściej jest to Zakład Gazowniczy, Gazownia lub Spółka Gazowa.
Na odpowiednim formularzu trzeba będzie przygotować wniosek o określenie warunków przyłączenia. Domów jednorodzinnych będzie dotyczył formularz o określenie warunków przyłączenia dla podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci gazowej przewidującego odbiór paliwa gazowego w ilości do 10 m3/h (w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy).
Każdy zakład ma swój formularz wniosku – można go ściągnąć ze strony internetowej albo otrzymać w Zakładzie.

Wraz z wnioskiem trzeba złożyć odpowiednie załączniki:

  • mapa do celów informacyjnych skala 1:500 lub 1:1000 z zaznaczona lokalizacją szafki gazowej (będzie w niej kurek główny). Szafkę zaznaczamy sami – powinna się znaleźć na ścianie budynku lub na granicy nieruchomości. Mapę do celów informacyjnych uzyskujemy w odpowiednim urzędzie geodezyjnym.
  • kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do korzystania z budynku/nieruchomości (kopia aktu notarialnego, wypisu z księgi wieczystej, umowy najmu/leasingu) wraz z oświadczeniem o prawie własności do budynku/nieruchomości.Niektóre zakłady wymagają tylko oświadczenia, ale ponieważ trzeba w nim podać numery różnych dokumentów, trzeba przygotować się zawczasu;
  • zgodę właściciela/wszystkich współwłaścicieli na doprowadzenie gazu do obiektu i zamontowanie w nim urządzeń gazowych – tylko w przypadku, kiedy osoba składająca wniosek nie jest właścicielem (umowa wynajmu, leasingu) lub budynek/nieruchomość ma kilku właścicieli (nie dotyczy to współwłasności wynikającej z małżeńskiej wspólnoty majątkowej). W przypadku współwłasności na wniosku powinny być podpisy wszystkich właścicieli.

Zakład Gazowniczy ma 14 dni na rozpatrzenie wniosku. Efektem tego jest dokument – warunki techniczne przyłączenia.

Wniosek o zawarcie umowy
Otrzymawszy warunki techniczne przyłączenia, należy złożyć do Zakładu wniosek o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej. Formalnościami związanymi z projektem przyłącza gazowego, uprawomocnieniem tego projektu i jego realizacją najczęściej zajmuje się zakład gazowniczy. Działania formalne są następujące:

  • zostaje wykonany projekt przyłącza (rura wraz z armaturą doprowadzająca gaz od sieci gazowej do budynku);
  • do odpowiedniego wydziału administracji (najczęściej starostwo) zostaje złożony wniosek - zgłoszenie budowlane;
  • administracja ma 30 dni na ewentualne odrzucenie zgłoszenia. Jeśli po 30 dniach od złożenia wniosku nie ma żadnej decyzji, należy uznać, że zgłoszenie budowlane zastało zaakceptowane.

Zakład Gazowniczy zleca wykonanie przyłącza gazowego i pilnuje formalności związanych z nadzorem budowlanym i odbiorem budowy.

Nareszcie działanie!
Wiedząc już, że do budynku może zostać przyłączony gaz, można przystąpić do budowy domowej instalacji gazowej.
Trzeba w tym celu uzyskać pozwolenie na budowę domowej instalacji gazowej.
Należy zlecić wykonanie projektu instalacji uprawnionemu projektantowi (to bardzo ważne w przypadku instalacji gazowej – projektant musi mieć uprawnienia budowlane w zakresie projektowania instalacji gazowej).
Jeśli gaz ma być doprowadzony do budynku już użytkowanego, trzeba zwrócić się do Zakładu Kominiarskiego o wydanie opinii.

Potrzebna będzie też zgoda zarządcy, właściciela lub współwłaścicieli budynku na zamontowanie wnioskowanych odbiorników gazu (gdy nie jest się jedynym właścicielem obiektu).

Oto dokumenty, które dołączamy do wniosku o pozwolenie na budowę:

  • projekt instalacji;
  • opinia Zakładu Kominiarskiego (w przypadku już użytkowanych obiektów);
  • zgoda zarządcy, właściciela lub współwłaścicieli budynku na zamontowanie wnioskowanych odbiorników gazu (gdy nie jest się jedynym właścicielem obiektu).
  • warunki techniczne dostawy gazu (wydane przez zakład gazowniczy).

Po otrzymaniu pozwolenia na budowę można wykonać domową instalację gazową.

Włączamy się do sieci
Kiedy instalacja domowa jest już gotowa, należy:

  • przeprowadzić próbę szczelności i wytrzymałości instalacji – w komisji powinien znaleźć się przedstawiciel zakładu gazowniczego oraz inwestora. Po próbie instalacji spisuje się protokół odbioru, który jest ważny przez 6 miesięcy;
  • przeprowadzić tzw. odbiór kominiarski (wykonuje go zakład kominiarski). Jego wynikiem jest raport kominiarski o prawidłowym podłączeniu odbiorników do przewodów spalinowych i sprawnej wentylacji.

Uzbrojeni w protokół odbioru i raport kominiarski można złożyć wniosek o podpisanie umowy na dostawę gazu.
Podpisywana jest umowa, po której następuje montaż licznika gazowego i gaz zaczyna płynąć do budynku.

Oceń artykuł
2,89 / 9 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz

Autor: Joanna Ryńska

Zdjęcia: EDA

Polecamy Ci również

Zobacz także